Wednesday, June 21, 2006

Englezoaica, masonii si revolutiunea (Romana)

A existat un tablou care pana azi am refuzat sa-l iau in seama. Era in manualele de istorie, in manualele de limba romana, pe peretii scolii generale 169, la Tele-enciclopedie sau la emisiunea "Pentru Patrie". O imagine care se uzase din pricina ca era o ilustrare comoda a unui moment istoric (revolutia de la 1848). Un tablou care l-am asociat ani de-a randul cu o programa scolara rigida, cu un soi de didacticism prafuit in care parca profesor si elev, redactor si telespectator aveau o intelegere tacita de genul:" stim amandoi ca este plictisitor, ca ai vazut tabloul asta de 1000 de ori dar n-avem incotro".
Asta pana ieri cand intr-o discutie a venit vorba despre el. Despre cat de mult seamana femeia din tabloul "Romania rupand catusele pe Campia Libertatii" (despre tabloul asta e vorba) cu o alta femeie intr-un alt context.
M-am dus sa rascolesc grabit internetul in sus si in jos in cautarea tabloului. Sa-l vad, sa aflu ce este cu el pentru ca am realizat ca nu stiu nimic despre el. Am intrat pe Google si m-am oprit. Cum naiba il chema pe pictor? Bezna. Nimic nu-mi aduceam aminte. Efectele refuzului de a asimila arta sunt inspaimantatoare. Pot sa fac pe desteptul vorbind despre arta cinetica, optica sau pictori flamanzi obscuri si nu sunt in stare sa-mi aduc aminte cine a pictat cel mai stiut si ras-stiut tablou romanesc.
Intr-un final mi-am adus aminte. Rosenthal. Si am gasit si tabloul.


Prima surpriza a fost sa aflu ca "Romania", este o englezoaica. Suna ca naiba, stiu, dar modelul este sotia lui C.A. Rosetti, Maria Rosetti nascuta Mary Grant - fata consulului englez la Bucuresti Effingham Grant. Avem deci portretul unei englezoaice, pictat de un evreu mason (C.D. Rosenthal) si intitulat "Romania rupand catusele ...." Bun.
A doua surpriza a venit dintr-un articol scris de Dan Anghelescu, 30º din Loja Masonica Axis Mundi - Orientul Sinaia. Facand referire la tabloul cu pricina Dan Anghelescu trage concluzia urmatoare:
"Pentru noi, masonii, este important de reţinut că în 1848, când a fost pictat tabloul "România rupându-şi lanţurile...", tricolorul apare pentru prima dată şi el are în mod evident culorile egale şi verticale, confirmând originea sa masonică. "
Pam-pam.

No comments: