Tuesday, July 11, 2006

Furtuna



Exista lucruri pe langa care ai trecut de zeci de ori si le descoperi deabia cand treci a suta oara. Asa am patit eu cu "Furtuna" lui Giorgione.
Si mai grav, mereu am dat pagina traind cu impresia ca este una din picturile stereotipe ale cinquecento-ului. Femeie alaptand, contorsionare, peisaje, bla bla bla... Cu coada ochiului o femeie alaptand un copil. Si treceam mai departe.
Nici macar nu cred ca am bagat de seama ca femeia e goala!!!

Acum o saptamana am descoperit una dintre cele mai fascinante picturi pictate vreodata: "Furtuna" de Giorgio Barbarelli da Castelfranco sau Giorgione. O pictura despre care nu stiam nimic, nimic, nimic.
Un anticar venetian din vremurile de atunci il pomeneste printre alte insemnari "Soldat si Tiganca". Dar pot sa fie foarte bine Adam si Eva sau orice alta metafora. De ce femeia alapteaza in timpul unei furtuni? Si de ce se uita la mine iar soldatul la ea? De ce este o apa intre barbat si femeie? Ce reprezinta podul in ruina? De ce inainte sa picteze barbatul, Giorgione a pictat o alta femeie (descoperita la radiografie).

O carte excelenta care vorbeste printre altele despre "Furtuna" lui Giorgione este "Mysteries of the Rectangle : Essays on Painting" de Siri Hustvedt.

1 comment:

LAURA ALECSA said...

Exista si la Ed Meridiane o carte despre furtuna lui Giorgione,in cadrul micii biblioteci de arta,imi scapa autorul,insa merita abordata.