Wednesday, May 20, 2009

Duminica asta la Met.

Am zis eu ca nu mai merg la expozitiile temporare de la Metropolitan, dar tot m-am dus. Duminica asta am vazut foarte-laudata-expozitie: "The Model as Muse: Embodying Fashion".





Expozitia este un traseu circular, avand ca punct de plecare / sfarsit "femeia cu elefanti" (o rochie de seara Christian Dior din anul 1955, pe vremea cand Yves Saint Laurent era asistent).
Treci dintr-o decada in alta incepand cu sfarsitul anilor 40 si pana in zilele noastre.
Fiecare decada are o (sa-i zic asa) "diorama". Manechine imbracate in haine originale ale designerilor epocilor respective (e.g. Chanel, Marc Jacobs, etc.), muzica tot din perioada aia, retroproiectii, efecte speciale... Impresionant chiar si pentru cineva profan in materie de moda (asa, ca mine).
Mai multe decat pot eu sa povestesc se pot vedea aici si aici.
Problema mare (si care nu apare in imaginile astea) a fost audienta. Era omor - ca sa folosesc o exprimare dulce. Mergeai ca la biliard - odata intrat pe o anumita traiectorie, era greu sa mai deviezi. Eu m-am trezit pe contrasens - respectiv am vazut expozitia incepand cu zilele noastre si apoi mergand tot inapoi pana in 1948. Bun si asa.
Inedit sa vezi poza din Vogue si alaturi originalul.

Si pentru ca imi mai ramasese timp, m-am mai invartit pe-acolo. Un tablou care mi-a placut a fost "L'Amazone" sau "Femeie in costum de calarie" - de Gustave Courbet.



Despre acest tablou Mary Cassatt spunea ca este cel mai frumos portret de femeie pe care l-a pictat vreodata Courbet. Cred ca asa si este.
Courbet nu a expus niciodata acest tablou si nimeni nu prea a stiut pe cine reprezinta.





Prima candidata pe lista posibilelor modele a fost Louise Colet, care conform speculatiilor ar fi fost si unul din modelele de inspiratie ale lui Flaubert pentru M-me Bovary.



Dar nu era ea in tabloul lui Courbet. Nici nu seamana.
In tablou este Madame Laurier in anul 1856 - anul casatoriei cu avocatul Clément Laurier.



Courbet ii pictase si acestuia portretul in acelasi an. Probabil asa a fost identificata femeia din tablou.
Tabloul lui Clément Laurier se afla tot in America, expus la Milwaukee museum of art.

No comments: