Thursday, April 16, 2009

Aquarela pe fildes

Pana mai zilele trecute, nu vazusem portrete miniaturale care sa-mi placa, sau, ma rog, miniaturi care sa-mi atraga atentia. E drept nici nu le-am dat prea multa importanta. Si asta pentru ca le-am considerat mai aproape de mestesugarie decat de arta. Portrete lucrate cu rabdarea cusatoarelor de goblenuri - adica multa munca pentru un produs indoielnic. Printese diafane si incorecte anatomic, curtieri cu obrajori rumeni, copacei abia vazuti printre aburi dulcegi, etc.
Absolut intamplator am dat peste miniaturile pictate de Sarah Goodridge la inceputul secolului 19. Mi-au placut. Sunt probabil ultimele portrete miniaturale ale Americii, pentru ca la scurta vreme aveau sa cedeze locul daguerotipurilor.
Primele doua imagini sunt autoportrete, facute folosind aquarela pe fildes (O tehnica populara in America - spre deosebire de europeni care foloseau in general ulei pe cupru, email, etc).


Sarah Goodridge a fost autodidacta - uneori (foarte rar) lucrul asta se vede, insa fara sa deranjeze, ba dimpotriva. De exemplu "Portretul domnisoarei Sarah Appleton si a motanului Sanko". Pisica imi aduce aminte de Douanier Rousseau. E pe jumatate om.

A pictat miniaturi vreme de 30 de ani (pana in 1850 cand a inceput sa o lase vederea). Cu banii obtinuti din pictura isi intretinea familia.
O piesa interesanta este aceasta miniatura infatisandu-l pe Gilbert Stuart. Miniatura este atasata unei bratari, pe care Stuart i-a facut-o cadou mamei lui. Bratara (suportul propriu-zis al miniaturii) este crosetata din par uman. Parul este al lui Stuart si al sotiei lui.

Banuiesc, dupa figura celui din portret, ca doamna Stuart nu a fost greu de convins sa-si taie parul ca sa faca bratara pentru mama soacra.

Asta se intampla in 1827.
In acelasi an, Daniel Webster (senator si personaj important al istoriei americane) ramane vaduv. In 1828 Sarah Goodrige ii face cadou o miniatura un pic diferita.
Miniatura se numeste "Beauty Revealed" si se gaseste expusa la Metroplitan Museum of Art.

Miniatura nu era un cadou de consolare. Sarah il consolase pe Dl. Webster inca de pe vremea cand sotia acestuia traia.
Aici, sunt alte cateva lucrari ale ei.

No comments: