Wednesday, November 05, 2008

Tu! La vot, cu tine!


Aseara am votat.
Pot sa spun ca e o oarecare experienta. Se voteaza la Scoala, ca in Romania. Aici insa se termina asemanarile. Pentru cine nu stie, procesul e destul de alambicat. Cu mici variatii, procesul e cam asa:
1) In primul rand te inregistrezi cu ceva vreme inainte. (Eu m-am inregistrat pe internet, am printat si am pus la posta formularul)
2) Primesti prin posta un carton unde iti zice unde sa te duci sa votezi.
3) Te duci la scoala corespunzatoare.
4) Arati cartonul la intrare. Pe cartonul ala e un numar (la mine de exemplu era 43).
5) Esti directionat la cabina corespunzatoare numarului. Poate sa fie un avantaj sau un dezavantaj. La mine de exemplu erau 2 oameni in fata mea. La cabina alaturata erau 10 persoane la coada.
6) In dreptul urnei predai cartonul. Esti cautat intr-un ceaslov.
7) NU-TI CERE NICIUN ACT DE IDENTITATE (!). Te pune doar sa semnezi sub semnatura deja scanata de pe formularul initial. Banuiesc, ca daca nu seamana iti cere "boletinu".
8) Intri in cabina unde se afla o "masina de votare", care poate sa fie electronica sau mecanica - la mine era mecanica si arata cam asa:
9) La baza masini este un levier cu maner rosu. Tragi levierul spre dreapta.
10) Apoi ai un panou cu numele candidatilor si in dreptul fiecarui nume ai un buton ca o cheie. Iti alegi "catindatu" rotind butonul corespunzator.
11) Cand ai terminat, tragi levierul ala mare la loc in stanga si din punctul tau de vedere votul s-a incheiat.
12) Numaratoarea voturilor nu se socoteste la nivelul intregii tari, ci voturile se dau unor electori. Numarul de electori variaza de la un stat la altul (de ex NY are 21, California 55, Maryland 3). Ca sa castige, presedintele trebuie sa primeasca cel putin 270 de voturi de la acesti electori. Sistemul e mult mai complicat dar cam asta-i principiul.
13) La 11 seara zice la televizor daca ai tras bine de levier sau nu. Ca la slot machine: BAR - BAR - BAR...ACK OBAMA

No comments: