Monday, August 13, 2007

Calaretul Numit Moarte

Ieri am inchiriat un film rusesc (n-am mai vazut un film rusesc de nu mai stiu cand). In general cu filmele rusesti nu prea ai cum sa dai gres; cel putin eu nu-mi amintesc sa fi vazut un film rusesc care sa-mi displaca total, lucru pe care nu pot sa-l spun despre filmele altor culturi.
Asadar, ieri am vazut un film facut in 2005 pe numele lui "Calaretul numit moarte" (Vsadnik po imeni Smert) in regia lui Karen Shakhnazarov.
Scenariul e bazat pe fapte reale pornind de la cartea autobiografica a lui Boris Savinkov "Calul alb". (acest Savinkov, aveam sa aflu ca a fost un celebru terorist revolutionar implicat direct in asasinarea ducelui Serghei Alexandrovici Romanov).
Actiunea se petrece la Moscova in anul 1906. Personajul principal este Georges (personificarea lui Savinkov) conducatorul unei celule teroriste formata din alti patru oameni:
Vanya - un tanar poet patruns mai mult de dogmatica religiei decat de lupta de clasa - aflat sub o perpetua problema de constiinta intre porunca "sa nu ucizi" si iertarea tuturor pacatelor de catre Dumnezeu.
Fyodor - Un muncitor semi-analfabet hranit cu ura impotriva aristocratiei si a diferentelor sociale, care daca ar putea, i-ar ucide pe toti fara discernamant.
Heinrich - un student care este convins ca retorica fara fapta nu inseamna nimic, dar a carui dedicare si obedienta este pusa la indoiala pe parcursul filmului.
Erna - O tanara (cocainomana) al carei rol era sa fabrice bombele. Principalul factor care o determina sa se alature miscarii este dragostea pentru Georges.

Paradoxal, Georges este singurul care nu are motivatie (nici macar ideologica). El are doar scop - sa-l ucida pe duce. In ceea ce priveste relatia lui cu Erna, Georges raspunde afectiunii ei doar prin implicare sexuala; sentimental este atras de o alta femeie, Elena (fara sa conteze ca, aceasta din urma, este aristocrata si deci face parte din clasa impotriva careia el lupta).

Toate problemele de constiinta ale personajelor se invart in jurul complotului (comploturilor - pentru ca sunt cateva incercari esuate) impotriva ducelui Serghei Alexandrovici.
Imagistic, filmul este impecabil. Lumina, decorurile, Moscova in 1906... totul perfect.
Una peste alta, este un film care a meritat sa-l vad.
A... si sa nu uit: filmul e produs de Mosfilm (privatizat intre timp) care vad ca si-a pastrat clipul de introducere cu barbatul si femeia / secera si ciocanul.

1 comment:

Radu Oltean said...

Felicitari pentru blogul tau. In unele privinte seamana cu al meu (pasiune pt istorie si poze vechi - www.art-historia.blogspot.com ).

De unde ati gasit pozele de front ale lui Duschek? Le aveti in colectia personala?

De unde ati inchiririat filme rusesti??? As vrea si eu!

Felicitari!!!!!!
cu stima
RaduOltean