Tuesday, July 31, 2007

Mensur

In urma cu o saptamana am dat peste un articol - reportaj excelent facut de un american despre Mensur. Fiind o activitate destul de secretizata, ziaristului i-au trebuit nenumarate recomandari, (un intreg lant al slabiciunilor care s-a intins pe o perioada de cateva luni) ca sa poata intra si vedea cateva dueluri de mensur. Unul din filmele fotografului cu care venise i-a fost confiscat.
Cititnd articolul, mi-am adus aminte ca in "Cronica" lui Petru Dumitriu apare pomenit, pe undeva pe la mijloc, un duel de felul asta intre un neamt si Serban Romano. Amandoi se taie pe fata; Serban cere sa-l coasa cu ata subtire iar neamtul cu ata groasa sa se vada cicatricea.
Activitatea s-a pastrat pana in zilele noastre in cateva grupuri fraternale nemtesti. Exista obligativitatea a cel putin trei astfel de dueluri in timpul facultatii. Duelistii stau fata in fata la o lungime de sabie unul de altul. Sa dai un pas in spate ca sa te feresti este umilitor. Cicatricea inseamna onoare. Cicatricea spune din ce familie te tragi si cat de puternica iti este vointa.
Destul de greu a fost sa gasesc imagini despre mensur (sau duel academic) - cum spuneam este o practica destul de secretizata. Dar cateva din cele pe care le-am gasit le-am pus aici. Am facut-o nu pentru ca sunt socante (sunt, e drept) ci mai degraba pentru ca ajuta sa defineasca un fel de a fi al germanilor pe care noua balcanicilor ne va fi intotdeauna greu sa-l intelegem.
- Legen sie aus?
- Sie liegen aus!
- Los!

No comments: