Wednesday, December 06, 2006

Fiziognomonia sticlarului

M-am intors sambata din Las Vegas. Dupa o saptamana de stat acolo.
Ca si acum doi ani m-am zgait la tavanul de milioane de dolari facut din 2000 de flori de sticla. De data asta am stat chiar la Hotel Bellagio si am avut vreme sa ma uit la el in fiecare zi.

Pe langa alte minuni ce izvorasc din minele de dolari de acolo, tavanul asta care se cheama "Fiori di Como" ocupa un loc important. E un fel de curiozitate care se lasa fotografiata de sute de turisti. Are si de ce. "Fiori di Como" cantareste 20 de tone si acopera 610 metri patrati de tavan. Toata sticla este modelata manual iar intreaga instalatie a fost facuta folosind o replica la scara 1:1 a tavanului din Bellagio dupa care a fost re-asamblata in locul unde este acum.
Acum despre fiziognomonie, aceea tendinţă de a determina caracterul omului după înfăţişarea lui. In urma cu vreo doua luni (parca) se facea mare valva prin New York la o instalatie mamut a lui Dale Chihuly. Un fel de cepe uriase din sticla presarate in serele gradinii botanice din New York. Biletul costa enorm. Reclame la radio, afise pe billboard-uri scumpe din Manhattan si asa mai departe. "Ce bandit!" am zis eu atunci. Asta trebuie sa aiba o industrie - numai chiria pe billboard-uri costa mii de dolari.
A trecut ceva vreme si cum spuneam ma zgaiam la tavanul cu flori gigant din Bellagio cand cineva mi-a zis ca a costat milioane de dolari.
"De cine-i facut?" am intrebat.
"Dale Chihuly, are si magazin aici in hotel".
Intr-adevar, intre doua magazine cu haine de lux era si magazinul lui Dale Chihuly.
Atunci mi-a revenit automat constatarea "Ce bandit..."
Dale Chihuly este o insttutie. La propriu. Se numeste Chihuly Incorporated si are 150 de angajati. El personal nu mai sufla sticla din 1979. Cand nu-si numara banii facuti din sticlarie, carti si alte maruntisuri se judeca cu galeriile care-i stau in cale sau cu vre-un sticlar care i-a evadat din sistem (cum ar fi Brian Rubino). In fine, ce sa o mai lungesc, ... un bandit.
Pentru cei care nu cred in fiziognomonie, mai jos este fotografia lui Dale Chihuly.

No comments: