
In 1996 cand m-am intors prima data din Franta am tarat dupa mine un monstru de carte pe numele ei "La Grande Encyclopédie de la Peinture". O carte care cred ca are o tona si pe care m-am opintit sa o aduc aici la New York. Sute de pagini cu pictori si curente. In prima seara cand am rasfoit cartea, o imagine a sarit la mine deasupra celorlalte - ca o pisica lovind cu gheara.
" Mademoiselle Lanthelme " de Giovani Boldini. M-am gandit daca nu cumva imi placea doar femeia din tablou si mai putin tabloul. Poate obraznicia, nerusinarea si eleganta femeii, sau naiba stie ce, m-au facut sa ma uit la " Mademoiselle Lanthelme " mai mult decat la oricare alt tablou in seara aia.
Trecuse un an de la povestea asta. Eram la Roma la galeriile de arta moderna. M-am intors cu privirea la un moment dat si atunci mi-a aparut in fata. Coplesitoare. Trebuie sa spun ca tabloul are aproape doi metri si jumatate inaltime. Fiecare tusa este o risipa de putere. Negrul este tare. Fosneste.
Superb.

Asta a fost unul din primele tablouri care au lansat-o pe marchiza Casatti pe orbita decadentei de la inceputul secolului XX. A fost pictat in 1908.
(O scurta biografie a Luisei Casati: aici)
Surpriza insa a venit cand am aflat ca acelasi Boldini a pictat portretul Martei Bibescu (imaginea din dreapta)

No comments:
Post a Comment